1. Welkom
Welkom in mijn huis! Ik hoop dat we een fijne tijd met elkaar gaan hebben en veel plezier gaan beleven. Ik ben Jebby Schreurs en vind het heerlijk om met kinderen samen te zijn, met ze te spelen en ze te zien opgroeien. Ook voor uw kind wil ik zorgen voor een gezellige tijd, waarin goed zorgen voor uw kind, met elkaar bezig zijn, veel lol hebben voorop staan. Zodat u uw kind met een gerust hart bij mij achter laat. Ik vind het belangrijk dat we veel tegen elkaar kunnen zeggen: als het goed gaat, maar ook als het wat minder zou gaan. Ik houd ook altijd de belangrijke dingen bij in een crècheschrift/oppasboek en hoop dat u daar als ouder ook belangrijke dingen terug schrijft.
Emotionele veiligheid: hoe zorg ik ervoor dat uw kind zich thuis voelt bij mij?
Voor uw kind vind ik het belangrijk dat het zich snel bij mij thuis voelt. Ik zorg ervoor dat het vooral ook de eerste tijd aan mij kan wennen, en ik laat hem of haar zijn bedje, spulletjes en het speelgoed zien. Uw kind mag ook altijd iets wat belangrijk voor hem of haar is meegeven naar mij bijv. een eigen knuffel of slaapzak. Ook zorg ik er voor dat ik altijd in de buurt ben, uw kind kan rekenen op mijn aandacht.
Persoonlijke competentie: wat heb ik uw kind te bieden als het gaat om zijn/haar ontwikkeling?
Elk kind is anders en ook uw kind is uniek. Ik probeer er dan ook achter te komen wat de interesses zijn van uw kind. Ik kan dan speelgoed aanschaffen dat hem of haar interesseert en de ontwikkeling stimuleert. Mocht uw kind ergens heel graag mee spelen thuis bij u dan ben ik bereid dat ook aanschaffen voor bij mij in huis. Bij mij thuis gebeurt meer dan oppassen alleen: door spelletjes te doen en naar buiten te gaan zorg ik ervoor dat ook de ontwikkeling gestimuleerd wordt. Mochten er meerdere kinderen aanwezig zijn dan ga ik liever niet met ze over straat maar spelen we lekker in de achtertuin of de speeltuin in de straat.
Ik help uw kind zelfstandig worden: wat hij of zij zelf kan, mag het ook zelf doen. Ik stimuleer dit door stickers en beloningskaartjes. Ik ben van de positieve aanpak. Ik werk ook met een baby tot kleuter volgsysteem.
Sociale competentie: bij mij thuis zijn meer kinderen waarmee het leuk spelen is!
Bij mij thuis zijn ook andere kinderen. Dat is leuk voor uw kind, daardoor krijgt hij spelenderwijs mee hoe je samen kunt spelen, hoe je voor jezelf opkomt, en kleine ruzietjes op kan lossen. Natuurlijk ben ik daar bij om ervoor te zorgen dat het allemaal leuk en gemoedelijk verloopt! Ik ben ook iemand die zich altijd verlaagt naar het kind niveau zo dat ik de kinderen goed kan aankijken. Mochten kinderen een beetje vervelend zijn ben ik iemand die een time-out geeft naar gelang leeftijd BV. 3 jaar is 3 minuten uit de leuke speelomgeving. Ik heb 3 jaar lang ervaring in het basisonderwijs groep 1-2 en daar werkt het geven van een time-out altijd heel erg goed.
Normen en waarden: wat ik kinderen wil meegeven in hun persoonlijk leven
Ik vind het belangrijk dat kinderen meekrijgen hoe je met elkaar omgaat en hoe je je gedraagt. Daarom wordt er bij altijd aan tafel gegeten, zeggen we elkaar gedag, schreeuwen niet naar elkaar. Ik probeer de kinderen bij te brengen dat elk mens respect verdient.
2. Spelen en speelgoed
De ruimte | Voor elk kind moet er wat te spelen zijn. Bij mij thuis kan je zien dat er kinderen zijn: de kinderen krijgen de ruimte in de woonkamer om te spelen. De kleinste kinderen liggen afwisselend in de box, wipstoel, babygym, waar ze rustig kunnen spelen maar van tijd tot tijd krijgen ze de gelegenheid om te kruipen, zich op de trekken aan de meubels, hun stapjes te oefenen. Vanzelfsprekend wordt er op gelet dat voor de jongste kinderen geen onveilige situaties ontstaan. |
Het speelgoed | Voor elk kind wat wils en het moet wel goed zijn. Ik let bij het aanschaffen er op dat het speelgoed niet meteen stuk gaat als je er mee speelt. Little people, blokken, boeken, puzzels, duplo, mega bloks, duplo primo, de houten treinbaan en playmobil 123 zijn allemaal aanwezig. Ik zorg ervoor dat het speelgoed steeds netjes wordt opgeruimd, dit doe ik altijd zo veel mogelijk met de kinderen samen omdat ik vind dat kinderen ook opruimen moeten leren al is dat natuurlijk minder leuk dan spelen. Ik zorg er zelf voor dat het speelgoed schoon en heel is, zodat het leuk blijft om ermee te spelen. En soms wordt iets een tijdje opgeborgen, dan is het weer leuk als het tevoorschijn komt! En natuurlijk mag uw kind zijn of haar eigen speelgoed en lievelingsknuffel meenemen. Overleg wel even, want ook de andere kinderen willen dan graag hiermee spelen…. Uit ervaring merk ik dat dit niet goed werkt we hebben nu de afspraak speelgoed en knuffels van thuis gaan in de tas aan de kapstok en blijven daar tot papa/mama je komt halen of je naar bed gaat dat mag natuurlijk wel met je eigen knuffel. |
Samen spelen | Bij het spelen leert uw kind vanzelf met andere kinderen om te gaan. Samen het speelgoed delen maar ook juist met elkaar een mooie toren bouwen. Kleine ruzietjes kunnen de kinderen zelf heel goed oplossen. Natuurlijk ben ik er bij in de buurt, om als kinderen echt met elkaar gaan stoeien of elkaar pijn doen in te grijpen. |
3. Buiten spelen
Waar wordt buiten gespeeld? | Zoals u al gezien hebt, heeft mijn huis een grote tuin met daarin een stuk kunstgras met een glijbaan. Ook zet ik graag in de zomer een watertafel buiten. Als er weinig kinderen zijn en geen baby’s die nog slapen ga ik graag met ze naar de speeltuin of kinderboerderij . |
Hoe vaak? | Ik vind het belangrijk dat de kinderen veel buiten zijn en ik probeer iedere dag minstens 1x buiten te zijn met de kinderen, ook al is het weer wat minder. Natuurlijk niet als het regent. Dit lukt zeker niet elke dag omdat het met de baby’s niet altijd handig is. |
Waarom buiten | Buiten kunnen de kinderen zich helemaal uitleven: lekker rennen, klimmen, van de glijbaan glijden. Ik vind dat alle kinderen dat nodig hebben, ze voelen zich dan vrij en kunnen zichzelf zijn. |
Toezicht | De kinderen gaan niet zonder toezicht naar buiten. Mijn commode staat bij de achterdeur dus ik kan wel verschonen en toezicht houden. |
Vuil worden | Buiten moeten kinderen zich lekker kunnen uitleven. Een beetje zand en vies worden horen er bij. Vindt u het een bezwaar dat uw kind vuil wordt, geef dan reserve kleding mee die tegen een stootje kan. Als de kleding erg vies is en ik denk dat u het thuis niet meer schoon krijgt was ik het zelf en doe ik uw kind reserve kleding aan. Ik heb voor elk kind een eigen mandje met hun naam erop. Waar u spulletjes kunt bewaren die ook achter kunnen blijven BV. reserve kleding, speen en flesje dit mag ook dagelijks meegegeven worden in een tasje. |
4. Eten
Wanneer eten de kinderen? | We eten op vaste tijden, en met elkaar. Voor een baby geldt dat uw kindje gevoed wordt volgens het schema dat u gewend bent. Soms is het nodig dat in overleg met u een beetje aan te passen als er meer kinderen zijn. Voor flesvoeding zorg ik altijd dat het niet meer of minder dan een half uur scheelt met uw eigen tijden. |
tafelmanieren | Kinderen leren bij mij eten wat ‘de pot schaft’, maar er wordt niets opgedrongen. Niet lekker? Dan probeer je het even, en als je het echt niet lust, dan is er altijd wel iets op tafel wat je wel lekker vindt.Eenmaal gekozen stimuleer ik wel dat dat ook opgegeten wordt incl. korstjes! Ik zorg altijd voor 2 gezonde boterhammen en 1 of 2 zoet maar geen chocolade. Er wordt altijd water/sap/siroop/roosvice, thee of melk gedronken bij de broodmaaltijden. Mocht uw kind peutermelk drinken dient u dit zelf mee te geven. |
Welk eten, bijzondere wensen | We eten over het algemeen ‘Hollandse pot’ en gezond: bruin brood, kaas, worst, weinig zoet. En af en toe warm: pannenkoeken, tosti, gehaktballetjes, knakworstjes enz. Vette producten als pizza en patat worden alleen gegeten als er feest is! Als uw kind een speciaal dieet heeft moet de voeding zelf meegebracht worden, ik zorg ervoor dat het kind zich aan het dieet kan houden. |
Eet schema
Vanaf 1 jaar: |
10.00 fruit (banaan, appel, peer, kiwi, druiven, aardbeien, mandarijn en seizoensfruit) 11.30-12.00 broodmaaltijd (bruin brood, beleg en melk)Soms wat lekkers bij de lunch pannenkoeken, soep, tosti of iets lekkers zelfgebakken uit de oven.15.00 koek en sap (liga,volkerenbiscuit, peperkoek,bambix)(water, dissap, siroop,roosvice of een smoothie 16.30 rauwkost en hartig (worteltjes, tomaatjes, komkommer, knakworstjes, kaas) dit is voor de kinderen die rond 19 uur worden opgehaald en met de ouders warm eten i.p.v. hier. |
5. Slapen
Waar | De kleintjes hebben nog slaap nodig. Elk kind heeft een eigen vast bedje ligt aan hoeveel dagen uw kind komt. In de slaapkamer is een babyfoon en camera aanwezig en ik ga regelmatig bij uw kindje kijken. Ik laat de kinderen bij elkaar slapen mocht dit moeilijk gaan of liggen er meerdere baby’s dan heb ik nog 2 andere kamers waar uw kindje kan slapen. |
Op welk moment, volgens welk ritme | Het slapen gebeurt volgens het ritme dat uw kind thuis ook heeft. En natuurlijk mag een kind dat echt zijn ogen niet open houdt gaan slapen, slaaptijd of niet! |
hoe | Uw baby leg ik altijd op de rug te slapen, dit in verband met het risico op wiegendood. Ligt uw kindje liever op de buik, overleg dit dan even hier moeten namelijk speciale formulieren voor ingevuld worden. Voor een kindje dat zich nog niet zelf omrolt vraag ik u om een verklaring in te vullen. Inbakeren doe ik liever niet, alleen in hoge uitzondering. Ik heb zelf slaapzakjes in huis voor uw kindje als ik merk dat uw kindje slaapt ga ik pas een deken (in de wintermaanden) erover leggen.De slaapkamer lucht ik altijd even na het slapen en ’s nachts. |
6. Fantasie en creativiteit
wat je doet aan tekenen, schilderen, kleien, plakken, etc | In mijn huis is veel aandacht voor de fantasie en creativiteit van de kinderen, en daar heb ik dan ook veel materiaal voor! |
hoe je dat doet | Een kind heeft veel plezier in het bezig zijn en dat hoeft niet altijd tot een ‘werkje’ te leiden: lekker kliederen, met je handen voelen hoe je mooie kleuren maakt op een groot vel, gaten prikken in de klei: dat geeft veel lol en laat de fantasie op gang komen! Ik probeer om altijd wel een vast knutselactiviteit te doen in de maand die bewaar ik dan in een map de andere werkjes krijgt u natuurlijk gewoon mee naar huis. |
Aandacht voor vies worden en veiligheid | Handen en neuzen onder de verf of klei? Dat wassen we er weer af! Of ik gebruik hiervoor snoetenpoetsers en/of tissues. |
7. Verzorgen, hygiëne
Hygiëne hoe belangrijk | Vanzelfsprekend is mijn huis schoon,slabbetjes en handdoeken/vaatdoekjes worden dagelijks gewassen beddengoed was ik 1 keer per 2 weken net als de slaapzakken natuurlijk heeft uw kindje zijn/haar eigen beddengoed. Ook wordt de kinderen geleerd om handen te wassen na het toilet/potje en natuurlijk voor het eten. Eten doen we aan tafel, niet lopend door het huis waardoor er geen onhygiënische situaties ontstaan. |
Zindelijk worden | In overleg bespreken we de aanpak om uw kind zindelijk te laten worden. Zelf leg ik er niet te veel druk op, ik bied het potje aan (of wc bril verkleiner) als ik denk dat een kind er aan toe is. Het helpt als uw kind ook de andere kinderen naar de wc ziet gaan. Het makkelijkste is om thuis te starten met zindelijkheids training zodat ik het kan voort zetten. |
Risico inventarisatie | Er wordt jaarlijks een risico-inventarisatie bij mij uitgevoerd waardoor u er zeker van kan zijn dat uw kind in een veilige en gezonde omgeving wordt verzorgd. |
8.Ziek worden en ziek zijn
Hoe je hiermee om gaat, kan het kind nog bij je blijven als het ziek is? | Uw kindje kan ziek worden terwijl het bij mij is. Ik overleg dan met u wat we het beste kunnen doen. Als het kind zich er prettig bij voelt hoeft u het kind niet perse op te halen, mocht de koorts te veel oplopen vind ik wel dat u uw kind moet komen halen. |
Wanneer kan je het kind niet opvangen | Heeft het kind een erg besmettelijke ziekte, houdt het dan liever nog even thuis. Dit in verband met de andere kinderen die bij mij komen. Dit geldt voor waterpokken als de blaasjes nog niet droog zijn, krentenbaard, diarree, hand- voet- en mondziekte. |
medicatie | Gebruikt uw kind medicijnen dan kunnen die in overleg gegeven worden. Zet u er a.u.b. wel duidelijk op: naam van uw kind, naam van het medicijn en zorg dat de bijsluiter er bij zit. Ik vraag u om een verklaring medicijngebruik in te vullen zodat eventueel verkeerd gebruik voorkomen wordt. Sommige medicijnen mag ik niet aan uw kind geven, sommige handelingen mag ik niet voor uw kind doen. Dit is wettelijk geregeld. Voorbeelden zijn sondevoeding, injecteren. Mocht uw kind deze speciale zorg nodig hebben, dan overleg ik met u hoe we dit eventueel kunnen regelen (hulp van buitenaf, instructie door de arts, enz). |
9. Dagindeling
Tijd | Activiteit |
7.00-9.00 | Binnenkomen |
7.00-10.00 | Spelen |
10.00-10.15 | Fruit &drinken (baby’s daarna slapen) |
10.15-10.30 | Boekje lezen |
10.30-11.30 | Spelen, naar buiten |
11.30 -12.00 | Tv kijken |
12.00-12.30 | Lunch |
12.30-15.00 | Slapen of spelen |
15.00-15.15 | koek & drinken |
15.15-16:30 | Activiteit (wat bijv. aansluit op het thema van die periode) |
16:30-19.00 | Spelen daarna Tv kijken |
16.30-17.00 | Rauwkost of potje voor de kleintjes. |
16.30-19.00 | Papa/mama komt ophalen |
Om prettig met elkaar samen te leven en opvoeden hebben we in mijn huis een paar praktische afspraken waar we u vragen rekening mee te houden:
Wilt u voor uw kind meenemen:
Poedermelk indien nodig.
Reservekleding denk aan zomer en winter kleding. Voor baby’s extra kleding ongeveer 3 setjes dit kan in een eigen mandje van uw zoon/dochter of in de eigen tas .
Eigen knuffel / tut (fopspeen)
Eventuele speciale voeding
Wat komt er vanuit mij:
Fruit
Broodmaaltijd
Koekje
Rauwkost en potje
Drinken
Luiers en verzorgingsproducten
Oppasboek en stickers die ik erin plak.
Slaapzak en een knuffel mocht er geen vanuit thuis meekomen.
Kleinigheidjes met bijv. Sinterklaas, kerst, Pasen en verjaardag.
Schoenenbeleid:
Ik wil liever niet allemaal zand op de vloer als er baby’s kruipen. Daarom zorg ik voor antislip sokken voor de kinderen deze blijven bij mij in huis en kunnen altijd bewaard worden in het mandje van uw zoon/dochter. Natuurlijk mag u ’s morgens met schoenen naar binnen als deze schoon zijn anders graag hoesjes om de schoenen deze liggen bij de voordeur.
Als u een opmerking heeft, ook al vindt u het moeilijk om het te zeggen: zeg het toch. Samen willen we ervoor zorgen dat uw kind een leuke tijd heeft bij mij als gastouder en ik stel uw opmerkingen -positief en negatief – op prijs.
Hoe kan de ouder jou bereiken? | U kunt mij altijd bereiken op de volgende telefoonnummers: 06-13 41 78 72 0181-507 404 Ben ik niet bereikbaar dan kunt u mijn ‘achterwacht’ bereiken op het volgende telefoonnummer:06-247 213 82 |
Welke gegevens wil ik van de ouder weten? | Laat altijd een actueel telefoonnummer achter voor noodgevallen! En vergeet het adres en telefoonnummer van een ‘achterwacht’ niet van tijd tot tijd te controleren: is dat nog het juiste adres? |